Thursday, July 23, 2009

AB Malaysia Uji Kemampuan Tembak Alutsista

MBT PT-91M Pendekar melakukan latihan penembakan. (Foto: ggk 21)

23 Juli 2009 -- Tentera Diraja Malaysia (TDM) melakukan unjuk kekuatan dengan melakukan latihan menembak alutsista milik Angkatan Darat dan Angkatan Udara Malaysia, Rabu (22/7), dimulai pukul 8.30 waktu setempat di Syed Sirajuddin Gemas, Negeri Sembilan.

Latihan bertajuk Demonstrasi Kuasa Tembakan 2009 berlangsung selama setengah hari.

Rudal anti tank Eryx daya jangkau 600 meter, 9K115-2 Metis-M daya jangkau 1,5 kilometer, dan HJ-8 Baktar Shikan daya jangkau 3,2 kilometer, ditembakkan dalam latihan ini. Tak ketinggalan kendaraan lapis baja pengangkut pasukan Condor 20 mm Oerlikon yang mampu mengangkut delapan prajurit.

MBT PT-91M Pendekar melakukan aksi penembakkan pada sasaran yang sudah ditetapkan. Malaysia memesan 48 PT-91M dari Bumar, Polandia telah diterima seluruhnya pada 16 April lalu.

Rudal anti tank Eryx. (Foto: army-technology)

Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) menurunkan dua pesawat Sukhoi Su-30MKM dan empat pesawat Hawk, sebelum melakukan penembakkan pada sasaran melakukan demonstrasi udara.

Diperbaharui


Rudal anti tank 9K115-2 Metis-M. (Foto: zetabranch)

Menteri Pertahanan Malaysia Datuk Seri Dr. Ahmad Zahidi Hamidi menginginkan alutsista ketiga angkatan TDM diperbaharui meskipun masih terasa imbas krisis ekonomi global.

Menhan mencontohkan kapal-kapal perang Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) telah berusia 32 tahun dan kebanyakan 25 tahun akan tetapi masih digunakan oleh TLDM.

Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) meskipun telah menerima alutsista terbaru akan tetapi jumlahnya belum mencukupi sedangkan alutsista terdahulu bila dari segi teknologi sudah tertinggal perlu ada pengganti.

Utusan/@beritahankam

No comments:

Post a Comment